Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘PERIBADI’ Category

Salam perpaduan untuk semua!!..

1malaysia..1 bendera..

1malaysia..1 bendera..

Wokey, sekarang ni aku ada kat Serawak untuk Pertandingan Debat Perpaduan Antara IPTA yang berlangsung di UNIMAS!!hehe. Emm, hari ini dah abis pertandingan debat perpaduan bagi pusingan saringan…Pusingan saringan bermula dari 13hb Jun sehingga 14 Jun 2009 dan kemudian 15hb adalah pusingan kalah mati dan 16hb adalah FINAL debat perpaduan!..ok…Apa-apa pun kali ini pasukan tiada rezeki untuk melangkah ke suku akhir, namun aku percaya suatu hari nanti akan ada peluang dan rezeki untuk pasukan debat UDM sekurang-kurangnya mampu melangkah ke suku akhir…

Pelbagai bangsa..pelbagai budaya, perpaduan menyatukan kepelbagaian...

Pelbagai bangsa..pelbagai budaya, perpaduan menyatukan kepelbagaian...

Aku tak nak lah nak menceritakan perdebatan yang berlangsung…yang aku nak ceritakan adalah SEMANGAT PERPADUAN dan CINTAKAN MALAYSIA dikalangan rakan-rakkan pendebat dari IPTA/IPTS. Paling best adalah sewaktu kami bersama-sama menyanyikan lagu terbaru patriotik yang dicipta oleh komposer PAK NGAH dengan lagu Perpaduan Bangsa sebagai lagu yang menunjukkan semangat 1Malaysia…dan sebagai pendebat juga mahasiswa serta rakyat MALAYSIA, aku menyeru kepada semua rakan-rakan lain diluar sana, agar sama-sama kita menjulang roh 1Malaysia untuk kita hayati dan diamalkan sebagai satu langkah untuk kita terus merapatkan saf dan perpaduan diantara sesama kita dan sesama rakyat malaysia yang berbilang bangsa…

Tanamkan semangat cintakan negara. Jangan biarkan kekacauan dan gangguan daripada pihak-pihak yang tidak bertanggunjawab untuk terus menggugat kemanan dan perpaduan yang kita miliki. Hayati perjuangan dang sokongan serta semangat setiakawan yang diguna dan diamalkan oleh Tun Abdul Rahman, Tan Cheng Lok dan V. T. Sambathan dalam mendapatkan kemakmuran dan kemerdekaan yang kita kecapi hari ini. PERCAYALAH…..!!..sesungguhnya, hanya perpaduan dapat membantu kita bersama mencipta kejayaan dan kemakmuran untuk MALAYSIA tercinta…’INILAH SEMANGAT SATU MALAYASIA, ONEMALAYSIA, 1MALAYSIA’

SEMANGAT 1MALAYSIA!!!..PERPADUAN BANGSA!

SEMANGAT 1MALAYSIA!!!..PERPADUAN BANGSA!

‘RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN’…’
‘MENJAYAKAN PERPADUAN, MERAIKAN KEPELBAGAIAN’
HAYATILAH SETIAP BAIT LIRIK LAGU PERPADUAN BANGSA DIBAWAH INI….
PERPADUAN BANGSA
(KLIK UNTUK KE LAMAN DOWNLOAD LAGU PERPADUAN BANGSA)
PERSEFAHAMAN DAN SALING PERCAYA
HORMAT HORMATI DAN BEKERJASAMA
PADUKANAZAM KITA DENGAN TEGAS
BERSATU JUJUR SETIA
TUMPAHKAN JASA DAN PENGORBANAN
BERSATU MEMBUMBUNG CITA
 
MARILAH JAYAKAN WAWASAN PERPADUAN BANGSA
REFORMASI MURNI GAGASAN PERPADUAN BANGSA
JUJUR DAN SETIA PADA BANGSA DAN NEGARA
HALA TUJU KITA SATU MALAYSIA
 
SATU IMPIAN DAN SATU HARAPAN
SATU SUARA DAN SATU LAUNGAN
SEMARAK CINTA HIDUP SENTOSA
DIBAWAH SATU BENDERA
HAYATI PRINSIP RUKUN NEGARA
LAUNGAN KERAMAT KITA
1MALAYSIA!!!
~PERPADUAN KITA PENENTU MASA HADAPAN NEGARA BERSAMA~
Advertisements

Read Full Post »

Salam kepemimpinan..

Baik. Siri kedua.

AMARAN: BACA ARTIKEL INI SAMPAI HABIS, BARU ANDA BOLEH MENILAI DAN MEMBERI PANDANGAN

cAKAP-CAKAP...(gambar sekadar hiasan)

cAKAP-CAKAP...(gambar sekadar hiasan)

Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar..apa maksudnya untuk isu kali ini dan apakah kaitannya??….Maksudnya berhati-hatilah apabila berkata kan…jangan main lepas jeee…Namun ini juga banyak terjadi kepada pimpinan organisasi mahasiswa kita sekarang ini. Apabila perkara cuba membanding-bandingkan dan juga membangga diri dengan kejayaan ntah apa-apa disamping merendahkan orang lain sambil mengatakan ‘pemimpin akulah yang hebat..masalasnya tidak mengapa kalau sebut pada orang-orang biasa yang jarang atau tak pernah langsung terlibat dengan persatuan atau menguruskannya…ini sebut depan orang yang bukan calan-calang pengalaman dalam bidang kepimpinan. Apa yang aku tulis ini telah berlaku pada sahabat aku, Aizat dimana adalah ‘watak-watak’ pemimpin mahasiswa ini sering membanggakan dan membandingkan kebagusan Presidennya dengan sahabat aku. Aku memang hotlah perkara begini…sebab itu aku kata ‘cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-

Dengar-dengar...guna telinga

Dengar-dengar...guna telinga

dengar’ Bukan main lagi bangga..tapi yang ‘watak’ selaku wakil oragnisasi terbesar mewakili mahasiswa ni yang berkata lagak sedemikian rupa didepan Aizat, aku rasa kalau aku jumpa aku cakap macam bagi nasihat jelah kot. Haha!…tu jer aku bagi. Hakikatnya apa dia, TAK MAHU MENGAKU KALAH..MEREKALAH PENCETUS EVOLUSI…sebagai pemimpin..baik jagalah sikit dengan kata-kata. Setakat membangga..bukan orang suka..aku siap nak muntah saja!!.

.JADI, BERHATI-HATILAH KETIKA BERKATA…apa salahnya anggap sebagai teguran dari yang senior kepada yang junior untuk terus maju ke hadapan. Ini masalah tak boleh terima..berasa diri tu best sangat. Lagilah sakit kalau ada pula yang tulis dalam blog mereka  menhina saja (beza mengkritik)..isu ini dah lama..tapi apakan daya..perlu diingat semula..biarpun ‘si anu’ ini tidak ,mEngaku namun aku, saudara sabir, aizat dan ada beberpa lagi teman yang menyoal siasat ‘si anu’ mengenai penulisannya yang menghina keperibadian, memang satu tindakan yang kurang ajar sebagai pemimpin. Walau pun dia tidak mengaku, namun kenyataan yang putar belit lagi sembelit sebenarnya tidak mampu pun nak mengalihkan tumpuan kami. Bukannya orang tak tahu ko sape dan kenapa ko buat sedemikian rupa. Orang dah kenal ko kan…berani tulis berani tanggung…namu itu takpe isu yang sudah lenyap. Namun walaupun sekiranya atau sekalipun ko nak tulis benda alah macam tu, ko patut sedar dah la penulisan dalam blog bila orang baca ka nada yang terasa…pelik tapi benar kalau ada bebrapa orang yang berkaitan sebenarnya merasai perkara yang sama apabila ditanya…abang angkat sebenarnya???..tak fahammmm….

malam..

malam..

Siang...

Siang...

Pengajarannya, berhati-hatilah..awak tu pemimpin..jadi apabila sedemikian rupa inilah masalah yang berlaku akhirnya. Silap sendiri tak mengaku juga. Sebab apa???.lu pikirlah sendiri bak kata nabil!. Inilah akibatnya. Orang jadi meluat dan hilang rasa hormat. Aku rasa ada feeling lain sikit antara yang lama dan baru…aku pun pejuang ASPIRASI, namun apabila keadaan macam ini ko banyak  membangga dan bagai…PIALA DEBAT  NC  AKU TAK GANTI-GANTI LAGI..ISU KEBAJIKAN INI???..HA, TAKKAN NAK SUH KOLEJ KEDIAMAN..PENGANJUR MPP, ada exco kebajikan tersendiri apa lagi main peranan laa…dapatkan Piala itu semula..itu kebajikan aku, hak aku..perjuangkan laaa kan…Ini tidak. kebajikan entah kemana…tak de maknanya..apa??korang kata bukan isu kebajikan???…itu kan program yang disertai oleh mahasiswa/i…kalau dah pecah kenalah ganti balik kan..Bila menang itu hadiah hak pemenang kan..bila namanya hak, kebajikan lah kan, apabila kebajikan kenalah dijaga kan, kan..cmonlah..bergeraklah sikit… program yang banyak pun beza ngan kebajikan…CUBA LIHAT DALAM-DALAM..WAHAI PARA  PIMPINAN PRESIDEN…yang dipertua lain tau. Hehe..

Read Full Post »

Hello!!..

Haaa…dalam setiap perkara yang kita lalui didunia ini, kita mesti lalui dengan tenang.tak kira senang atau susah..mesti lalui dengan ceria..!yup! ceria!..

AK000145

COASTER...boleh tahan..hehe

Hari ini, 6 Jun 2009, SABTU, aku dan adib aiman (haa, adik debat aku laa)..menceriakan diri kami dengan pergi ke EUROPARK FUNFAIR di Kuala Terengganu yang diadakan di Dataran Syah Bandar!!..Memang gempakzzz gila!..Banyak permainan yang disediakan yang sedia untuk bagi

mereka yang mencuba keyakinan diri mereka yang kononnya begitu berani..haa!!..macam biasalah, tiket masuk adalah berharga RM3.00 bagi dewasa..so, selepas itu, untuk bermain permainan yang disediakan kena beli tiket (tapi funfair tu panggil token..pelik)..emm..satu token berharga RM2.00..tapi takpe..demi menceriakan diri kami!!..yehaa!!..

Puas juga melilau memusing akhirnya aku dan adib memilih untuk bermain permainan yang digelar ‘VORTEX’..ho macam mana keadaannya..memang menakutkan bagi siapa yang tak punya keberanian, ada trauma gayat, ada jantung penyakitlah bagai taklah digalakkan naik. Tengoklah ketinggiannya digambar.

VORTEX!!!..bersediakah anda??..kami dah naik!!

VORTEX!!!..bersediakah anda??..kami dah naik!!

Haa…gila kan…haa..harga dia sorang RM8.00 bermakna 4 tokenlah..huhu..beli tiket je ingat kami tunggu giliran. Orang ramai kat situ masing-masing tengok sape nak naik dulu..akhirnya..biarlah kami..kami berani!!..Permainan dia bagaimana…??..dengan ketinggian setinggi 500 meter diudara..dan dipusing dengan kelajuan maksima dan hanya 8 orang sahaja bagi satu kali permainan…bila kat paling atas..aku rasa aku dah jadi angkasawasan kedua selepas Neil Armstong yang sampai bulan!!..entah berapa kali benda tu berpusing..ya allah hanya tuhan je yang tahu…adib siap jerit kat aku masa ngah pusing maut “Sumpah abang din, tak naik lagi dah…!!!!!!!!!…aaaaaaaaaa zuuum…(bunyi benda tu berpusing)…aku menjeritt macam dunia nilah aku punya..huhuhu…korang tak percaya..naiklah nanti..hehe

Kemudian lepas naik tu, melilau menghilangkan pening turun bagai herokan….masuk rumah hantu!!!..waaaaa….!!..RM4.00..tapi tak berbaloi!!..hantu entah apa-entah..takde pape pun..just hantu dalam sangkar..huuu..bazir-bazir..lepas tu baliklah …ehh..sebelum balik pergi makan KFC kat Pantai batu Burok!!..lapar!!..makan dengan abang bob..hehe..pastu barulah balik dengan muka yang penuh kepuasan!!..

Nak naik lagi ke tak ye??..emm..fikir dua kali gak ni..hehe. Tapi sememangnya EUROPARK FUNFAIR KUALA TERENGGANU MEMANG..FUN & FAIR!!

EUROWHEEL..emm, biasa je. Tak mencabarkan..hehe

EUROWHEEL..emm, biasa je. Tak mencabarkan..hehe

why??…sebab memang fun taman tema ni dan yang keduanya membayar harga untuk masuk dan main….memang fair!!..yehaa!

Read Full Post »

Salam pemimpin..yehaa!!..

Baiklah..entry kali ini aku nak kupas mengenai kepemimpinan mahasiswa di Kampus. Aku buat entry ini pun pasal bengang dengan budak nick ‘cermin’ yang selalu menghentam (mungkin kasar kot bahasa ni) kepada sahabat aku Aizat melalui shoutbox di blog saudara Aizat..

Cermin ini selalu menganggap MPP di UDM bagus dan juga memperlekeh Aizat mengenai kepimpinannya dan jasanya…baik kalau begitu, ini jawabnya kepada semua yang membuat perbandingan DAN NAK MEMBANGGA tapi tidak mengerti istilah ‘ukur baju badan sendiri’, ‘cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengan’, ‘jangan disangka air yang tenang tiada buaya’, ‘hidup segan mati tak  mahu’….dan ..emmm yang terakhir ini aku rahsiakan..sampai masa aku publish!:D

AMARAN: SILA BACA ARTIKEL SAMPAI HABIS BARULAH ANDA BOLEH MELAKUKAN PENILAIN DAN LEBIH MEMAHAMI

Bailklah satu persatu kita bincangkan. Tapi aku akan bincangkan secara sekuel atau pun bersiri mengenai isu ini hehe. Ada 5 perkara perbincangan aku:

UKUR BAJU DIBADAN SENDIRI..

Baju...

Baju...

Maksud peribahasa ini adalah mengenai mengetahui kemampuan sendiri sebelum melakukan sesuatu. Sekiranya kita tidak mampu maka janganlah diteruskan kerana melihat kemampuan kendiri. Namun ada satu kita mesti ingat, pepatah ini perlu kta lupakan seketika demi kebaikan apabila bercerita mengenai kepimpinan. Mengapa??.. Dalam isu ini, aku perhatikan ramai pimpinan mahasiswa kita yang bergelar sebagai pemimpin masih lagi berada di takuk yang lama. Tidak mahu mencuba membuat sesuatu yang baharu…mereka selesa dengan gaya kepimpinanan ‘yang mudah-mudah dah leee’..akhirnya tidak sampai kemana leee..Kalau buat program sebagai contoh program yang bercorak seperti ceramah dan sebagainya…pasti ia satu program yang bermusim..kalau satu persatuan ini buat bicara minda, esok lusa, persatuan yang lain pula buat ceramah minda..diskusi minda.  Program mengenai bentuk –bentuk seperti ini tiada masalah. Namun hakikatnya, kita tidak dapat lari apabila kandungan atau pengisian program telah membuatkan mahasiswa/i boleh jemu.

Manakan tidaknya tajuk –tajuk semua tidak menyegarkan minda..Namun, ada yang terbaru seperti yang dilakukan oleh Kolej Kediaman aku iaitu Kolej Kediaman C & D di UDM (Universiti darul Iman Malaysia), kandungan cermahnya berkisar mengenai tajuk yang berbeza dan menarik untk didengar!..Ini yang kita mahu dan tambahan pula…seperti Kolej Kediaman C, membuat ceramah dengan menjemput personaliti yang terkenal dengan Ustaz Badzli Shah iaitu personaliti tv dan halaqah dalam rancangan berbentuk keagamaan. Barulah ada kelainan kan…namun kebanyakan persatuan tidak berani atau pun malas berusaha. Bahkan Majlis Perwakilan Pelajar yang terbaru pun masih lagi gagal memberikan impak yang maksimum..

kalau dulu, MPP UDM semasa pimpinan saudara Sabir dan Aizat mampu menjemput Dr. Asri iaitu mufti yang cukup terkenal dan kontemporari..jadi kali ini bagaimana??..Jadi itu yang salahnya. Sebab itu kita kena lupakan peribahasa yang aku sebutkan awal-awal dulu supaya dilupakan seketika kita tak boleh lagi asyik mengukur dan terus mengukur..kita kena terus mencuba dan mencuba..barulah menarik kan!..barulah kita tahu dimana tahap kita…lagi satu adalah satu persatuan fakulti ini, yang Di-pertuanya kata apa..’ Kita just hanya program berbentuk kebajikan’ mak aih..baik ko duduk Jabatan kebajikan jee…satu lagi organisasi wakil mahasiswa yang besar pun sibuk gak nak publisiti kalau kolej kediaman nak buat apa-apa..mesti melalui mereka sedangkan kolej kediaman dibawah satu bidang kuasa lain khasss..yang dipertuanya Bukan KORANG!!…ADEH…kalau word bekerjasama boleh terima pakailaa…

Pembaris...

Pembaris...

cuba korang tengok kolej kediaman kat Universiti lain, takde pun MPP nak sibuk-sibuk….In addition they  make some word ‘ bangga’ when they are trying to make a ‘perbandingan’ laa konon..who is the best in make some program…hek eleh..Kolej kediaman aku punya program lagi seronok kan..Apa-apa guna nak bangga-bangga, kan baik korang bertegur sapa dan bertanya apa yang boleh kita buat bersama Kolej Kediaman. Buat satu program yang hebat..barulah..barulah nama organisasi yang mewakili mahasiswa.

Renung-renungkan…isu lain siri lain ok!

Read Full Post »

Salam anak wayang!!..hehe..macam jadi peserta ‘Anak Wayang’ pasal pula yang kat ASTRO tu..

sf_cop12

Ok, hari ini aku nak review pendapat aku mengenai cerita wayang yang baru aku tonton iaitu ‘SIFU & TONGGA’ …

BAiklah mengenai….

Sifu (Saiful Apek) & Tongga (Nabil Raja Lawak)

Sifu (Saiful Apek) & Tongga (Nabil Raja Lawak)

pendapat aku, cerita S&T (SIFU & TONGGA)..bolehlah dikatakan cerita komedi pengembaraan yang dimasukkan dengan elemen yang berkaitan mesej kemasyarakatan kebanyakannya. Elemen sejarah dalam filem ini mungkin boleh dikatakan ada namun tidaklah betul-betul mengikut arus se7sifutongga01jarah yang ada dinegara ini. Hanyalah beberapa fakta sahaja yang boleh dikatakan mengenai sejarah. Baik, sinopsis mengenai cerita ini adalah bermula apabila dua wartawan iaitu Tammy (Erra fazira) dan Azad (Azad jasmin) melakukan pencarian terhadap Puak Watson yang masih lagi wujud diatas muka bumi ini. Akhirnya pencarian mereka menemui kejayaan apabila berjaya menemui beberapa ahli Puak Watson yang masih hidup dan mereka telah menculik salah seorang gadis dari Puak Watson iaitu Milah (Fauziah Gous) untuk dibawa ke bandar7sifutongga02. Ketua Puak Watson iaitu Chief (Pi’e) sangat sedih apabila mengetahu kejadian ini. Akhirnya tampillah Sifu (Saiful Apek) dan kawan karibnya Tongga (Nabil Raja Lawak) untuk menyelamatkan Milah serta berjanji kepada Chief unutk membawa pulang kembali Milah. Sifu mempunyai kebolehan luarbiasa iaitu boleh berkomunikasi dengan dunia ghaib untuk dijadikan sebagai panduan yang telah banyak memberi petunjuk kepada mereka sepanjang pengembaraan di bandar yang besar dalam usaha menyelamatkan Milah. Pelbagai halangan telah berjaya ditempuhi sehinggalah membawa kejayaan kepada mereka dalam menyelamatkan Milah kekasih hati Sifu.

Apa-apa pun cerita SIFU & TONGGA ini sememangnya khas untuk meringkan kepala otak kita yang sentiasa berat dengan masalah. Namun terdapat juga sedikit elemen berat yang terpaksa kita kongsi bersama dengan cerita ini seperti kezaliman manusia dalam mengejar kekayaan, penyeksaan namun masih lagi dalam konteks tidak keterlaluan. Cerita komedikan..namun ada beberapa perkara yang AKU SUKA dan AKU TIDAK SUKA mengenai cerita ini.

AKU SUKA:

  1. Penggunaan bahasa yang sememangnya melambangkan satu puak yang memang lain dari lain. hehe dan juga terdapat unsur komedi dalam penggunaan bahasa. korang jangan pelik pula apabila melihat karakter Puak Watson termasuk Sifu dan Tongga berbahasa yang pelik sebab ini kan puak yang hampir pupus..
  2. Perjalanan cerita yang menarik yang penuh dengan pengembaraan yang diselang-selikan dengan komedi..tidak membosankan. Bukan lawak yang biasa kita lihatlah..
  3. Sinematografi yang boleh dikatakan cantik ketika diambil dalam hutan
  4. Ada beberapa lawak yang sememangnya satu benda baru yang boleh dikaitkan dengan  kehidupan dan mungkin juga ayat ‘SELAMAT MENCUBA’ dan ‘AN, AN, AN’ akan menjadi ikutan kanak-kanak ataupun orang dewasa!
  5. Terdapat mesej-mesej kemasyarakatan yang ditimbulkan dalam cerita ini sebagai contoh jangan menyalahgunakan harta benda awam, sebagai pemandu teksi tak kira siapa pun perlu mesra dan ada lagi babak-babak yang memeberikan satu suntikan moral

AKU TIDAK SUKA:

  1. Babak ketika Tammy (Erra Fazira) dan Azad() dimana azad akan ditampar atau pun ditunjal kepalanya oleh Tammy sekiranya dia tidak memahami apa yang diinginkan oleh Tammy..masalahnya terlampau banyak sangat, jadi macam bosan..
  2. Watak Rozita Che Wan sebagai polis..adeh..terlalu skema ayatnya..juga watak polis yang terlalu bajet garang..hehe..macam tak mengambarkan ‘MESRA, CEPAT & BETUL’
  3. Terlalu ‘cliche’ la setiap kali ada cerita mengenai puak yang masih wujud mesti ada emas…cub alah ada tinggalan sejarah pulak an, an, an..
  4. Watak Milah (Fauziah Gous) yang asyik menjerit je ketika dalam tahanan Tammay dan Azad..sekurang-kurangnya cubalah si Milah tu berkomunikasi sikit dengan Tammy..
  5. Ayat cliche macam bagus contoh Ketua Balai yang mengatakan ‘awak uruskan dulu saya nak pergi solat’..aduyai..bagusnya..sokmo macam tu..huhu

Para pelakon dan produser yang terlibat:

Director

Script

:
(Scriptwriter)
:
(Screenplay)
Cast

:
Sifu (Main Actor)
:
Tongga (Main Actor)
:
Mila (Main Actor)
:
Tammy (Main Actor)
:
Izzaq (Main Actor)
:
Chief (Supporting Actor)
:
Director Of Human Rights Association (Supporting Actor)
:
Pegawai Polis (Supporting Actor)
:
Mak Nyah ATM Machine (Guests Artist)
:
Jurujual Kedai Elektrikal (Guests Artist)
:
Pelayan Kedai Makan (Guests Artist)
:
Wartawan (Guests Artist)
:
jurujual butik (Guests Artist)
:
Makcik Tua (Guests Artist)
:
Ketua Mat Rempit (Guests Artist)

Apa-apa pun tahniah kepada Grand Brilliance dan Line Clear Production Sdn. Bhd kerana telah menghasilkan satu filem yang mengangkat koemdi ke satu era baru. Namun masih banyak yang perlu diperbaiki dan aku berikan 2 bintang setengah kepada filem ini. Cuba anda pula tengok sendiri dan kongsikan pandangan anda pula ok!

Read Full Post »

MELANCONG KE MANA YEE??

Salam semua kepada blogger!!..yehaa!..

Adui…letihnya minggu duduk termanggu di kampus menantikan hari latihan debat bulan jun ni..bosannya..kalaulah la dapat pergi melancong….owh!!..melancong!..satu idea PLING!!

Ok, kali ini aku nak berkongsi dengan korang semua tempat-tempat yang  akan aku ‘lancongi’ (waht teh sepllngi scuks!) sekiranya aku ada duit yang lebih!..hehe.. Emm, Mekah nak buat haji tu dah wajib..jadi itu mesti kena pergi..confirmla kan..tau,tau..tapi ini percutian yang lainJ

Emm..senarai yang pertama hingga kelima!

  1. Pulau-pulau!!
Pulau Redang! Fantastic island..

Pulau Redang! Fantastic island..

Haaa…bestnya!.. keindahan pantainya bersih, pasr yang memutig, air laut yang membiru, awan yang emmm…apa lagi ayat best nak letak yee…oh, oh! Awan yang membiru jugak lah!..udara yang segar, angin bayu yang menderu sepoi-sepoi bahasa..dan bermacam-macam lagi sememangnya menenangkan!!. Aku memang sukakan suasana pantai memantai ini sebab apa?..sebab dia best laa..tengok matahari terbenam tambah pula ada orang tersayang disisi bersam..waduh!!..syoknya!

  1. Disneyland!
Disneylnd..Yahoo!!

Disneylnd..Yahoo!!

Hoho…sememangnya satu kota yang menjanjikan kenangan yang manis untuk ditinggalkan..pelbagai perkara boleh dilakukan disana..dari bermimpi menjadi batman..tiba disana ia menjadi realiti!!..pergi sorang-sorang tak seronok…pergi confirmlah dengan keluarga aku (err..faham tak maksud aku ni??)..sama ada masa tu dahberkahwin (siapala yeee).. atau bujang tang, tang..haha!!..pergi ngan mama dan babah dan abang serta adik..bestnya!!

  1. Kota paris..!
Paris..Fantastika!!

Paris..Fantastika!!

Owh!..kota yang penuh dengan mistik perasaan hati yang mendalam..sape tak tau kan. Hehe..bergambar dengan menara paris, makan roti panjang origin from Paris apa yang best lagi dengan ehm, ehm laa!..Suasana sejuk dan menyegrkan pasti memikat melihat pemandangan kota paris yang penuh dengan fantastika!

  1. Tokyo!
!Tokyo!

!Tokyo!

Bestnya dapat pergi ke Tokyo yang sejuk lagi mengasyikkan bagi peminat setia gadjet permainan dan watak-watak manga kaya terkenal mereka!!.. Siapa yang tidak pernah kenal PS3, PS2 dan PS, Nintendo, Sony, Sharp dan berbagai-bagai lagi!..Juga aku teringin ank jumpa pelukis karya-karya komik kegilaan dnia seperti NARUTO!, Dragonball!,BLEACH, Yakitake!, DIGIMON, POKEMON, Ultraman Dan pelbagai lagi animasi, manga yang telah mencapai hit! Di seluruh dunia. Disinilah kelahirannya!.Aku memang nak pergi Jepun nak tengok sendiri kemajuan negara ‘MEIJI” ni..hehe

  1. Malaysia!!
Truly Asian..Malaysia!!

Truly Asian..Malaysia!!

Hehe…dari senarai 2-4 inilah tempat yang paling aku nak pergi sekali..heehe!..Bak kata iklan.. ‘NEGARA MALAYSIA KAYA DENGAN KHAZANAH, ALAMILAH PERCUTIAN BERTARAF DUNIA DI NEGARA SENDIRI’ ..Malaysia is the best place in the world to travel. So why not, feel it in ths country..THE PEACEFUL PLACE AND TRULY ASIAN..

Apa-apa pun mari kita bersama menerokai negara kita sendiri yang penuh dengan khazanah kekayaan yang indah lagi mengasyikkan..ALAMILAH PERCUTIA BERTARAF DUNIA DAN TEROKAILAH MALAYSIA TERCINTA INI!!

Read Full Post »

Salam kepada semua blogger!!..

CINTA BIAR BERKEKALAN HINGGA KE AKHIR HAYAT....

CINTA BIAR BERKEKALAN HINGGA KE AKHIR HAYAT....

Ok, sekarang aku hendak mebincangkan bersama dengan korang tentang kahwin dengan orang yang jauh atau pun yang dekat lebih baik??..hehe. Dah nak kahwin ke..Tak, just aku terpanggil untuk membincangkan isu ini disebabkan sahabat aku diblognya sudah mula membuat tinjauan untuk melihat sejauh mana pandangan orang tentang isu ini. So, aku pun nak joiN meberikan pandangan akulah Jat!!..hehe

Ok, semua orang didunia mempunyai impian atau pun sudah pun mengambarkan siapakah pasangan yang ingin mereka miliki..ada yang pilih kecantikan, keperibadian, kehartaan (ada ke perkataan ni?) atau pun ketaqwaan..tapi tak ramai memandang tentang KENEGERIAN. Emm, menarik untuk kita bincangkan. Bagi yang sudah memiliki dan dimiliki, mungkinkah anda baru terfikir perkara yang aku bincangkan ini. Jom kita intai!

Baik pada pandangan aku, aku lebih untuk memiliki pasangan yang berlainan negeri!..kenapa??..aku ini orang johor..so aku kalau boleh, aku daripada negeri johor memilih untuk memiliki teman hidup luar daripada negeri johor atau dengan kata lain, pasangan yang berasal dari negeri lain. Kenapa ye?? Pandangan aku:

  1. DAPAT PENGALAMAN DAN LUAS PANDANGAN: Yeah!!..apabila berkahwin dengan wanita dari negeri lain, banyak bestnya. Sebagai contoh, kita boleh mengenali adat dan budaya sesebuah negeri dengan lebih dekat disamping dapat melancong!!..ialah manakan tidaknya, kalau kita senegeri kita sudah mengenal adat dan budaya kita, tetapi katakanlah kita berkahwin dengan orang dari negeri lain, kita boleh mngenali adat dan budayanya. Contoh, kalau orang Kelantan dengan tarian mak yong, negeri Sembilan masakan pedasnya, Melaka adat resamnya dan lain-lain. Semua ini akan memberikan pandangan yang baru kepada kita. Kata orang ‘JAUH PERJALANAN LUAS PANDANGAN’!
  2. DAPAT MELANCONG: ha, selain kita dapat membuka pandangan dan luas pandangan , kita dapat melancong secara sekaligus!..Selalunya, kalau kita melancong, kita mesti terfikir hendak kemana..selalunya kita sekadar melancong. Tapi, apabila kita mempunyai pasangan hidup yang berlainan negeri, kita boleh melancong sambil melawat ibubapa mertua!..hehe. bukan bermakna kita tidak boleh melancong apabila kita tidak berkahwin dengan orang yang berlainan negeri kan..hehe. Cuma, kita boleh melancong sambil melawat ibubapa mertua kita!!..hehe. Tambahan pula, kalau yang jaraknya perlu merentasi 2 atau 3 negeri, pasti menyeronokkan. Disambil dalam perjalanan ke kampung, apa kata ambil masa singgah di beberapa negeri yang direntasi, pastinya menyeronokkan!!
  3. BALIK KAMPUNG NANTI BEST!: apa yang bestnya??…alah, tak percaya alah kalau balik raya mesti best kerana ia akan menambah kemesraan dan perasaan yang bersemangat riang dan gembira apabila dapat pulang ke kampung setiap kali cuti setelah sekian lama berada diperantauan bersama insan tersayang!;D apa yang bestnya apabila suasana hari raya bagi yang beragama islam, mesti seronok memikirkannya. Tapi janganlah sampai membawa kepada pertengkaran dan perpecahan didalam keluarga. Berbincanglah dengan baik pasti nikmatnya lebih terasa. Tambahan pula apabila kita mempunyai anak, barulah seronok dapat pulang ke kampung. Perjalanan yang jauh dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan kita itu yang terpenting. Kalau dekat, emmm..alamatnya tak sempat dua lagu raya, dah sampai ke kampung halaman. Pasti bosan. Hehe. Kita juga pernah jadi anak kan??..:p
  4. MENAMBAHKAN PERASAAN KERINDUAN DAN KASIH SAYANG: tak percaya??..Cuba anda setiap hari berjumpa pasti terasa bosan..walaupun ini mungkin dirasai oleh sebilangan orang sahaja, namun semakin lama semakin rindu, semakin lama semakin sayang..bukankah ini ungkapan untuk mereka yang berjauhan??..Haa, memang benar, apabila kita sudah lama tidak berjumpa disebabkan berjauhan, apabila menelefon, pasti kecintaan dan kerinduan sentiasa ingin diluahkan. Apabila berjumpa, ada sahaj perkara yang ingin dikonsi bersama. Apabila berpisah, pastinya mengalir air mata kerinduan mengambarkan perasaan cinta yang mendalam. Bukankah ini suasana indah yang sentiasa ingin kita kongsi bersama insan tersayang sekaligus menanam rasa rindu yang mendalam kepada keluarga yang berjauhan
  5. INDAHNYA HIDUP BERSAMA INSAN TERSAYANG: Yes..apa maksudnya??..indah kawan-kawan sebab apabila kita tidak lagi menghiraukan tentang perkara kebendaan kerana semata-mata ingin membawa insan tersayang untuk berjumpa keluarganya YANG BERJAUHAN yang dirindui sekian lama pastinya perasaan cinta yang dibina semakin bersemi. Melihat pengorbanan sang suami kepada isteri semata-mata kebahagiaan untuk isterinya tanpa memikirkan bebanannya, lahirlah perasaan yang erat betapa indahnya hidup pabila berjauhan. SEGALANYA DIKONGSI BERSAMA.

Ps-kepada yang sudah memiliki pasangan yang senegeri, jangan korang nak tinggalkan pula kekasih korang disebabkan artikel aku ini. BAHAYA!!!..percayalah setiap pertemuan dan jodoh adalah seperti yang ditentukan oleh tuhan yang maha esa. Cuma tuhan sentiasa member kita pilihan untuk berusaha, so berusahalah mengikut kemampuan kita yaa!! Dan aku tidak menolak sekiranya sudah ditentukan jodohnya dengan sesiapa yang telah dicatatkan kerana setiap kejadian ada hikmahnya. Cuma buat masa sekarang aku masih lagi mempunyai peluang untuk berusaha mencari pasangan hidup aku sendiri. Hehe.

Read Full Post »

Older Posts »