Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘SOSIAL’ Category

Salam kepemimpinan..

Baik. Siri kedua.

AMARAN: BACA ARTIKEL INI SAMPAI HABIS, BARU ANDA BOLEH MENILAI DAN MEMBERI PANDANGAN

cAKAP-CAKAP...(gambar sekadar hiasan)

cAKAP-CAKAP...(gambar sekadar hiasan)

Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar..apa maksudnya untuk isu kali ini dan apakah kaitannya??….Maksudnya berhati-hatilah apabila berkata kan…jangan main lepas jeee…Namun ini juga banyak terjadi kepada pimpinan organisasi mahasiswa kita sekarang ini. Apabila perkara cuba membanding-bandingkan dan juga membangga diri dengan kejayaan ntah apa-apa disamping merendahkan orang lain sambil mengatakan ‘pemimpin akulah yang hebat..masalasnya tidak mengapa kalau sebut pada orang-orang biasa yang jarang atau tak pernah langsung terlibat dengan persatuan atau menguruskannya…ini sebut depan orang yang bukan calan-calang pengalaman dalam bidang kepimpinan. Apa yang aku tulis ini telah berlaku pada sahabat aku, Aizat dimana adalah ‘watak-watak’ pemimpin mahasiswa ini sering membanggakan dan membandingkan kebagusan Presidennya dengan sahabat aku. Aku memang hotlah perkara begini…sebab itu aku kata ‘cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-

Dengar-dengar...guna telinga

Dengar-dengar...guna telinga

dengar’ Bukan main lagi bangga..tapi yang ‘watak’ selaku wakil oragnisasi terbesar mewakili mahasiswa ni yang berkata lagak sedemikian rupa didepan Aizat, aku rasa kalau aku jumpa aku cakap macam bagi nasihat jelah kot. Haha!…tu jer aku bagi. Hakikatnya apa dia, TAK MAHU MENGAKU KALAH..MEREKALAH PENCETUS EVOLUSI…sebagai pemimpin..baik jagalah sikit dengan kata-kata. Setakat membangga..bukan orang suka..aku siap nak muntah saja!!.

.JADI, BERHATI-HATILAH KETIKA BERKATA…apa salahnya anggap sebagai teguran dari yang senior kepada yang junior untuk terus maju ke hadapan. Ini masalah tak boleh terima..berasa diri tu best sangat. Lagilah sakit kalau ada pula yang tulis dalam blog mereka  menhina saja (beza mengkritik)..isu ini dah lama..tapi apakan daya..perlu diingat semula..biarpun ‘si anu’ ini tidak ,mEngaku namun aku, saudara sabir, aizat dan ada beberpa lagi teman yang menyoal siasat ‘si anu’ mengenai penulisannya yang menghina keperibadian, memang satu tindakan yang kurang ajar sebagai pemimpin. Walau pun dia tidak mengaku, namun kenyataan yang putar belit lagi sembelit sebenarnya tidak mampu pun nak mengalihkan tumpuan kami. Bukannya orang tak tahu ko sape dan kenapa ko buat sedemikian rupa. Orang dah kenal ko kan…berani tulis berani tanggung…namu itu takpe isu yang sudah lenyap. Namun walaupun sekiranya atau sekalipun ko nak tulis benda alah macam tu, ko patut sedar dah la penulisan dalam blog bila orang baca ka nada yang terasa…pelik tapi benar kalau ada bebrapa orang yang berkaitan sebenarnya merasai perkara yang sama apabila ditanya…abang angkat sebenarnya???..tak fahammmm….

malam..

malam..

Siang...

Siang...

Pengajarannya, berhati-hatilah..awak tu pemimpin..jadi apabila sedemikian rupa inilah masalah yang berlaku akhirnya. Silap sendiri tak mengaku juga. Sebab apa???.lu pikirlah sendiri bak kata nabil!. Inilah akibatnya. Orang jadi meluat dan hilang rasa hormat. Aku rasa ada feeling lain sikit antara yang lama dan baru…aku pun pejuang ASPIRASI, namun apabila keadaan macam ini ko banyak  membangga dan bagai…PIALA DEBAT  NC  AKU TAK GANTI-GANTI LAGI..ISU KEBAJIKAN INI???..HA, TAKKAN NAK SUH KOLEJ KEDIAMAN..PENGANJUR MPP, ada exco kebajikan tersendiri apa lagi main peranan laa…dapatkan Piala itu semula..itu kebajikan aku, hak aku..perjuangkan laaa kan…Ini tidak. kebajikan entah kemana…tak de maknanya..apa??korang kata bukan isu kebajikan???…itu kan program yang disertai oleh mahasiswa/i…kalau dah pecah kenalah ganti balik kan..Bila menang itu hadiah hak pemenang kan..bila namanya hak, kebajikan lah kan, apabila kebajikan kenalah dijaga kan, kan..cmonlah..bergeraklah sikit… program yang banyak pun beza ngan kebajikan…CUBA LIHAT DALAM-DALAM..WAHAI PARA  PIMPINAN PRESIDEN…yang dipertua lain tau. Hehe..

Advertisements

Read Full Post »

Salam pemimpin..yehaa!!..

Baiklah..entry kali ini aku nak kupas mengenai kepemimpinan mahasiswa di Kampus. Aku buat entry ini pun pasal bengang dengan budak nick ‘cermin’ yang selalu menghentam (mungkin kasar kot bahasa ni) kepada sahabat aku Aizat melalui shoutbox di blog saudara Aizat..

Cermin ini selalu menganggap MPP di UDM bagus dan juga memperlekeh Aizat mengenai kepimpinannya dan jasanya…baik kalau begitu, ini jawabnya kepada semua yang membuat perbandingan DAN NAK MEMBANGGA tapi tidak mengerti istilah ‘ukur baju badan sendiri’, ‘cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengan’, ‘jangan disangka air yang tenang tiada buaya’, ‘hidup segan mati tak  mahu’….dan ..emmm yang terakhir ini aku rahsiakan..sampai masa aku publish!:D

AMARAN: SILA BACA ARTIKEL SAMPAI HABIS BARULAH ANDA BOLEH MELAKUKAN PENILAIN DAN LEBIH MEMAHAMI

Bailklah satu persatu kita bincangkan. Tapi aku akan bincangkan secara sekuel atau pun bersiri mengenai isu ini hehe. Ada 5 perkara perbincangan aku:

UKUR BAJU DIBADAN SENDIRI..

Baju...

Baju...

Maksud peribahasa ini adalah mengenai mengetahui kemampuan sendiri sebelum melakukan sesuatu. Sekiranya kita tidak mampu maka janganlah diteruskan kerana melihat kemampuan kendiri. Namun ada satu kita mesti ingat, pepatah ini perlu kta lupakan seketika demi kebaikan apabila bercerita mengenai kepimpinan. Mengapa??.. Dalam isu ini, aku perhatikan ramai pimpinan mahasiswa kita yang bergelar sebagai pemimpin masih lagi berada di takuk yang lama. Tidak mahu mencuba membuat sesuatu yang baharu…mereka selesa dengan gaya kepimpinanan ‘yang mudah-mudah dah leee’..akhirnya tidak sampai kemana leee..Kalau buat program sebagai contoh program yang bercorak seperti ceramah dan sebagainya…pasti ia satu program yang bermusim..kalau satu persatuan ini buat bicara minda, esok lusa, persatuan yang lain pula buat ceramah minda..diskusi minda.  Program mengenai bentuk –bentuk seperti ini tiada masalah. Namun hakikatnya, kita tidak dapat lari apabila kandungan atau pengisian program telah membuatkan mahasiswa/i boleh jemu.

Manakan tidaknya tajuk –tajuk semua tidak menyegarkan minda..Namun, ada yang terbaru seperti yang dilakukan oleh Kolej Kediaman aku iaitu Kolej Kediaman C & D di UDM (Universiti darul Iman Malaysia), kandungan cermahnya berkisar mengenai tajuk yang berbeza dan menarik untk didengar!..Ini yang kita mahu dan tambahan pula…seperti Kolej Kediaman C, membuat ceramah dengan menjemput personaliti yang terkenal dengan Ustaz Badzli Shah iaitu personaliti tv dan halaqah dalam rancangan berbentuk keagamaan. Barulah ada kelainan kan…namun kebanyakan persatuan tidak berani atau pun malas berusaha. Bahkan Majlis Perwakilan Pelajar yang terbaru pun masih lagi gagal memberikan impak yang maksimum..

kalau dulu, MPP UDM semasa pimpinan saudara Sabir dan Aizat mampu menjemput Dr. Asri iaitu mufti yang cukup terkenal dan kontemporari..jadi kali ini bagaimana??..Jadi itu yang salahnya. Sebab itu kita kena lupakan peribahasa yang aku sebutkan awal-awal dulu supaya dilupakan seketika kita tak boleh lagi asyik mengukur dan terus mengukur..kita kena terus mencuba dan mencuba..barulah menarik kan!..barulah kita tahu dimana tahap kita…lagi satu adalah satu persatuan fakulti ini, yang Di-pertuanya kata apa..’ Kita just hanya program berbentuk kebajikan’ mak aih..baik ko duduk Jabatan kebajikan jee…satu lagi organisasi wakil mahasiswa yang besar pun sibuk gak nak publisiti kalau kolej kediaman nak buat apa-apa..mesti melalui mereka sedangkan kolej kediaman dibawah satu bidang kuasa lain khasss..yang dipertuanya Bukan KORANG!!…ADEH…kalau word bekerjasama boleh terima pakailaa…

Pembaris...

Pembaris...

cuba korang tengok kolej kediaman kat Universiti lain, takde pun MPP nak sibuk-sibuk….In addition they  make some word ‘ bangga’ when they are trying to make a ‘perbandingan’ laa konon..who is the best in make some program…hek eleh..Kolej kediaman aku punya program lagi seronok kan..Apa-apa guna nak bangga-bangga, kan baik korang bertegur sapa dan bertanya apa yang boleh kita buat bersama Kolej Kediaman. Buat satu program yang hebat..barulah..barulah nama organisasi yang mewakili mahasiswa.

Renung-renungkan…isu lain siri lain ok!

Read Full Post »

Salam kepada semua blogger!!..

CINTA BIAR BERKEKALAN HINGGA KE AKHIR HAYAT....

CINTA BIAR BERKEKALAN HINGGA KE AKHIR HAYAT....

Ok, sekarang aku hendak mebincangkan bersama dengan korang tentang kahwin dengan orang yang jauh atau pun yang dekat lebih baik??..hehe. Dah nak kahwin ke..Tak, just aku terpanggil untuk membincangkan isu ini disebabkan sahabat aku diblognya sudah mula membuat tinjauan untuk melihat sejauh mana pandangan orang tentang isu ini. So, aku pun nak joiN meberikan pandangan akulah Jat!!..hehe

Ok, semua orang didunia mempunyai impian atau pun sudah pun mengambarkan siapakah pasangan yang ingin mereka miliki..ada yang pilih kecantikan, keperibadian, kehartaan (ada ke perkataan ni?) atau pun ketaqwaan..tapi tak ramai memandang tentang KENEGERIAN. Emm, menarik untuk kita bincangkan. Bagi yang sudah memiliki dan dimiliki, mungkinkah anda baru terfikir perkara yang aku bincangkan ini. Jom kita intai!

Baik pada pandangan aku, aku lebih untuk memiliki pasangan yang berlainan negeri!..kenapa??..aku ini orang johor..so aku kalau boleh, aku daripada negeri johor memilih untuk memiliki teman hidup luar daripada negeri johor atau dengan kata lain, pasangan yang berasal dari negeri lain. Kenapa ye?? Pandangan aku:

  1. DAPAT PENGALAMAN DAN LUAS PANDANGAN: Yeah!!..apabila berkahwin dengan wanita dari negeri lain, banyak bestnya. Sebagai contoh, kita boleh mengenali adat dan budaya sesebuah negeri dengan lebih dekat disamping dapat melancong!!..ialah manakan tidaknya, kalau kita senegeri kita sudah mengenal adat dan budaya kita, tetapi katakanlah kita berkahwin dengan orang dari negeri lain, kita boleh mngenali adat dan budayanya. Contoh, kalau orang Kelantan dengan tarian mak yong, negeri Sembilan masakan pedasnya, Melaka adat resamnya dan lain-lain. Semua ini akan memberikan pandangan yang baru kepada kita. Kata orang ‘JAUH PERJALANAN LUAS PANDANGAN’!
  2. DAPAT MELANCONG: ha, selain kita dapat membuka pandangan dan luas pandangan , kita dapat melancong secara sekaligus!..Selalunya, kalau kita melancong, kita mesti terfikir hendak kemana..selalunya kita sekadar melancong. Tapi, apabila kita mempunyai pasangan hidup yang berlainan negeri, kita boleh melancong sambil melawat ibubapa mertua!..hehe. bukan bermakna kita tidak boleh melancong apabila kita tidak berkahwin dengan orang yang berlainan negeri kan..hehe. Cuma, kita boleh melancong sambil melawat ibubapa mertua kita!!..hehe. Tambahan pula, kalau yang jaraknya perlu merentasi 2 atau 3 negeri, pasti menyeronokkan. Disambil dalam perjalanan ke kampung, apa kata ambil masa singgah di beberapa negeri yang direntasi, pastinya menyeronokkan!!
  3. BALIK KAMPUNG NANTI BEST!: apa yang bestnya??…alah, tak percaya alah kalau balik raya mesti best kerana ia akan menambah kemesraan dan perasaan yang bersemangat riang dan gembira apabila dapat pulang ke kampung setiap kali cuti setelah sekian lama berada diperantauan bersama insan tersayang!;D apa yang bestnya apabila suasana hari raya bagi yang beragama islam, mesti seronok memikirkannya. Tapi janganlah sampai membawa kepada pertengkaran dan perpecahan didalam keluarga. Berbincanglah dengan baik pasti nikmatnya lebih terasa. Tambahan pula apabila kita mempunyai anak, barulah seronok dapat pulang ke kampung. Perjalanan yang jauh dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan kita itu yang terpenting. Kalau dekat, emmm..alamatnya tak sempat dua lagu raya, dah sampai ke kampung halaman. Pasti bosan. Hehe. Kita juga pernah jadi anak kan??..:p
  4. MENAMBAHKAN PERASAAN KERINDUAN DAN KASIH SAYANG: tak percaya??..Cuba anda setiap hari berjumpa pasti terasa bosan..walaupun ini mungkin dirasai oleh sebilangan orang sahaja, namun semakin lama semakin rindu, semakin lama semakin sayang..bukankah ini ungkapan untuk mereka yang berjauhan??..Haa, memang benar, apabila kita sudah lama tidak berjumpa disebabkan berjauhan, apabila menelefon, pasti kecintaan dan kerinduan sentiasa ingin diluahkan. Apabila berjumpa, ada sahaj perkara yang ingin dikonsi bersama. Apabila berpisah, pastinya mengalir air mata kerinduan mengambarkan perasaan cinta yang mendalam. Bukankah ini suasana indah yang sentiasa ingin kita kongsi bersama insan tersayang sekaligus menanam rasa rindu yang mendalam kepada keluarga yang berjauhan
  5. INDAHNYA HIDUP BERSAMA INSAN TERSAYANG: Yes..apa maksudnya??..indah kawan-kawan sebab apabila kita tidak lagi menghiraukan tentang perkara kebendaan kerana semata-mata ingin membawa insan tersayang untuk berjumpa keluarganya YANG BERJAUHAN yang dirindui sekian lama pastinya perasaan cinta yang dibina semakin bersemi. Melihat pengorbanan sang suami kepada isteri semata-mata kebahagiaan untuk isterinya tanpa memikirkan bebanannya, lahirlah perasaan yang erat betapa indahnya hidup pabila berjauhan. SEGALANYA DIKONGSI BERSAMA.

Ps-kepada yang sudah memiliki pasangan yang senegeri, jangan korang nak tinggalkan pula kekasih korang disebabkan artikel aku ini. BAHAYA!!!..percayalah setiap pertemuan dan jodoh adalah seperti yang ditentukan oleh tuhan yang maha esa. Cuma tuhan sentiasa member kita pilihan untuk berusaha, so berusahalah mengikut kemampuan kita yaa!! Dan aku tidak menolak sekiranya sudah ditentukan jodohnya dengan sesiapa yang telah dicatatkan kerana setiap kejadian ada hikmahnya. Cuma buat masa sekarang aku masih lagi mempunyai peluang untuk berusaha mencari pasangan hidup aku sendiri. Hehe.

Read Full Post »

Salam untuk semua ibu didunia!!…

IBU KAULAH RATU KEHIDUPAN KAMI...

IBU KAULAH RATU KEHIDUPAN KAMI...

SELAMAT HARI IBU!!..10 MEI 2009 kali ini adalah tarikh keramat yang mana, tarikh ini akan dikenang sebagai HARI IBU SEDUNIA. Aku nak merakamkan sejuta penghargaan kepada mama aku nun jauh di JOHOR dengan ucapan SELAMAT HARI IBU!!..terima kasih atas segala-galanya. MAMA ANGAH RINDU MAMA TAU!..emm;)..Justeru apabila hari ibu ini menjelma, aku teringat kepada kumpulan westlife dengan lagu bertajuk ‘WHEN A WOMEN LOVES A MAN’..jom kita hayati lirik lagu ini sempena hari ibu!!

When the stars are in her eyes
And the sun is in her smile
The only moment in a life
This happens the same time
Is when a woman loves a man

She’ll be a mother and a child
Sacrifice her days and nights
And no other will exist
She’ll put her life in every kiss
When a woman loves a man

And you’ll be amazed how when you’re stumbling
She’ll fight for you and won’t let you give in
She’ll do all that she can
When a woman loves a man

A soothing breeze always blows
Somebody understands another’s soul
It’s like the planets have aligned
Every sentence has a rhyme
When a woman loves a man

Oh you’ll be amazed how when you’re needing it
She’ll fight for you from the beginning to the end
She’ll do all that she can
When a woman loves a man

It’s the greatest gift of all
Knowing that unconditionally
She’ll catch you when you fall
When A woman loves a man

When the stars are in her eyes
And the sun is in her smile
She’ll be a mother and a child
All at the same time
When a woman loves man
She’ll be your air she’ll bring you life
She’ll make the sacrifice
When a woman loves a man

SELAMAT HARI IBU!!

Read Full Post »

Salam pindaan…

Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia

Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia

Hari ini aku hendak menceritakan tentang pindaan AUKU melalui satu sesi taklimat Pindaan AUKU yang telah diadakan di HOTEL RENAISSANCE KOTABHARU, KELANTAN pada 7hb januari 2009..yang dihadiri oleh pelajar dan pegawai tertinggi dari IPTA Zon Pantai Timur kecuali UiTM yang tidak terikat dengan AUKU..sudah lewat aku rasa penulisan untuk  artikel ini, tetapi penting sebagai pandangan aku dan komen korang nanti ok:)

Berdasarkan apa yang diterangkan aku boleh simpulkan beberapa perkara terhadap Pindaan AUKU.

  1. Pindaan AUKU banyak juga membincangkan kuasa Naib Canselor. Secara kesimpulannya kuasa Naib Canselor banyak dikurangkan dan diberikan kepada SENAT dan LEMBAGA PENGARAH..tapi pada pandangan aku, ia sebenarnya mencerminkan begini..”MENGURANGKAN, MENSTABILKAN, MENGUATKAN”..itu antara formula ‘pengurangan’ kuasa Naib Canselor..kerana walauapa pun sekali terdapat juga beberapa perkara yang masih lagi  berpihak kepada Naib Canselor..contoh: dalam seksyen 15, pelajar tidak dibenarkan melibatkan diri dalam politik..tetapi dalam perkara lain yang terdapat dalam pindaan AUKU akan membolehkan pelajar terlibat dengan perkara sedemikian sekiranya mendapat kelulusan daripada Naib Canselor..nampak berpihak kepada kerajaan..
  2. Pindaan AUKU telah menggantikan kesalahan jenayah yang dilakukan pelajar kepada hanya KESALAHAN TATATERTIB sahaja..kelemahannya..cuba fikir adakah ianya akan menggalakan pelajar membabitkan diri dalam gejala sosial???
  3. Pindaan AUKU membenarkan pelajar terlibat dengan persatuan luar kecuali 3 perkara: 1.Parti politik sama ada dalam dan luar negara 2.Pertubuhan yang menyalahi undang-undang sama ada dalam dan luar negara 3. pertumbuhan atau kumpulan yang dikenal pasti oleh menteri sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan kesentosaan pelajar..cuba ingat apayang sebenarnya kita minta??..hehe
  4. Pindaan AUKU membenarkan pelajar terlibat dengan pengurusan tertinggi universiti..tetapi hanyalah untuk mesyuarat. Apakah jaminan terhadap suara mahasiswa dalam mesyuarat tersebut??..siapa tahukan??..masih sama..

KESIMPULAN: APA YANG BOLEH DISIMPULKAN, PINDAAN AUKU MASIH LAGI TIDAK MEMBENARKAN PELAJAR TERLIBAT SECARA LANGSUNG DENGAN SESUATU PARTI POLITIK..DAN SEBENARNYA ITULAH JUGA YANG DIPINTA OLEH SEKALIAN PELAJAR UNIVERSITI ..hehe..

MY COMMENT:

At least it had good enough to me as student. Just, try think for this AUKU, this is our rule to control us from lost our control. biasalah, orang muda ini darah panas, kalau tiada undang-undang seperti AUKU, emm..tidak tahulah apa yang akan digunakan oleh pelajar untuk menentang kerajaan secara berterusan hasil pengapian dari pihak pembangkang..WHO KNOWS???
APA PANDANGAN ANDA???

ps-daku cintakan keamanan…

Read Full Post »